Coca-Colan ’Maailma ilman jätettä’ -strategia ohjaa yritystä tukemaan ympäristöystävällisten pakkauksien kehitystyötä. Yritys on sitoutunut edistämään ympäristöystävällistä pakkauskehitystä ja toimimaan roskaantumisen vähentämiseksi. Strategian ohjaamana Coca-Cola osallistuu paperipulloa kehittävän tanskalaisen Pabocon kehittäjäyhteisön toimintaan.
Pabocon tavoitteena on kehittää ensimmäinen täysin biopohjainen ja kierrätettävä paperipullo, jota olisi mahdollista käyttää jokapäiväisten kuluttajatuotteiden kuten hiilihapollisten ja -hapottomien juomien tai kosmetiikan pakkaamiseen. Yhteisössä on mukana myös Coca-Colan tanskalainen yhteistyökumppani Carlsberg, jonka suomalainen tytäryhtiö Sinebrychoff niin ikään valmistaa ja myy Coca-Colan juomia Suomessa.
Paboco on start-up-yritys, jonka matka kohti maailman ensimmäistä paperipulloa alkoi vuonna 2015. Yhtiö on ruotsalaisen paperipakkausmateriaaleja kehittävän BillerudKorsnäsin ja juomapakkauksien valmistamiseen erikoistuneen itävaltalaisen Alplan yhteisyritys.
Coca-Cola on yksi kehittäjäyhteisön perustajajäsenistä. Yhteisö kokoaa pakkausmateriaalien, pakkaussuunnittelun ja teknologian asiantuntijat yhteen miettimään paperipullon seuraavaa kehitysvaihetta. Coca-Cola tuo yhteisöön asiantuntemusta, näkemystä ja ohjausta, jota tarvitaan pakkauksen kehittämisessä edelleen vastaamaan laajamittaisen käytön vaatimuksia.
“On hienoa tukea innovaation testaamista ja jatkokehitystä kehittäjäyhteisön jäsenenä. Uskomme vakaasti yhteistyön kautta saatavaan lisäarvoon, kun innovaation ominaisuuksia kehitetään vastuulliseen suuntaan ja sopimaan laajamittaiseen kaupalliseen käyttöön. On mielenkiintoista olla osallistua Pabocon pakkausinnovaation tutkimukseen ja kehitykseen, sanoo Stijn Franssen, Coca-Colan tutkimus ja kehityspäällikkö.
Nyt julkistetun ensimmäisen sukupolven paperipullon rakenne perustuu uusiutuvaan paperimateriaaliin. Pakkauksessa on eri eri tuotteisiin erikseen valittava suojapinnoite, joka kierrätettäessä erotetaan paperista. Seuraavassa vaiheessa pyritään tehostamaan pakkauksen valmistusteknologiaa ja edistämään kokonaan kierrätettävän pullon kehitystä: Seuraava tavoite on, että pakkauksen suojapinnoite olisi biopohjaisesta materiaalista ja kierrätettävissä. Luontoon päätyessä pakkaus myös hajoaisi ilman haittoja.
Coca-Cola asetti vuonna 2018 tavoitteekseen kerätä takaisin ja kierrättää kansainvälisesti yhtä monta juomapakkausta kuin missä yhtiön juomia myydään. Lisäksi tavoitteena on kaikkialla käyttää juomapakkauksissa vuoteen 2030 mennessä vähintään 50% kierrätettyä muovia Suomessa kaikissa Sinebrychoffin valmistamissa Coca-Colan juomissa käytetään 0,5 litran pulloja, joissa on jo 50% kierrätettyä muovia.
Coca-Cola jatkaa edelleen määrätietoisesti juomapakkauksien kehitystyötä siihen erikoistuneessa Länsi-Euroopassa toimivassa kestävän kehityksen pakkausratkaisujen innovaatiokeskuksessaan. Yhtiö investoi tehostetun kierrätyksen teknologian lisäksi myös tulevaisuuden vaihtoehtoisiin pakkausratkaisuihin kuten bio-pohjaisiin materiaaleihin, paperisiin pulloihin, PlantBottle-pakkaukseen, nykyaikaisiin uudelleentäytettäviin pakkauksiin tai pakkauksettomiin juomaratkaisuihin.
“Työskentelemme kehittäjäyhteisön kanssa koko arvoketjussa ja jaamme näkemyksen siitä, että paperipullo toteutuu ja auttaa pakkauksia käyttävää teollisuutta toteuttamaan muutosta,” sanoo. Gittan Schiöld, Pabocon väliaikainen toimitusjohtaja.