Pahvilaatikko on kaikille tuttu arkinen tuote, jonka historia ulottuu jo 150 vuoden taakse. Materiaali ja tuote ei silti ole menneisyyteensä sidottu. DS Smithin innovaatioasiantuntijat paljastavat futuristisen näkemyksen siitä, miten pahvilaatikko voi kehittyä seuraavan 50 vuoden aikana.
Innovaattoreiden näkemyksen mukaan tulevaisuuden pakkauksia voidaan valmistaa esimerkiksi orgaanisista ohjelmoitavista kuiduista, jotka pystyvät korjaantumaan itse – kuten ihomme – vaurioituessaan.
Itsekorjautuvan pahvilaatikon ominaisuuksia olisivat:
- Lehtisuonien kaltainen järjestelmä: anturit painetaan laatikon ”ihoon” ja ne yhdistävät kaikki pakkauksen kuidut toisiinsa, jotta vauriot voidaan todeta ja lähettää niistä viesti.
- Korvaantuva ”arpikudos”: paranee itsestään aivan kuten ihmiskeho, pinta venyy ja paksuuntuu peittääkseen vaurion, ja se lähettää tiedot tapahtuneesta tuotteen lähettäjälle ja vastaanottajalle kertoakseen korjaantumisen vaatimasta ylimääräisestä ajasta matkalla.
- Uudelleenkäyttömahdollisuus: Pakkauksen avaamisen jälkeen avauskohta korjaantuu, jotta pakkausta voidaan käyttää yhä uudelleen ja pidentää sen käyttöikää.
Kohtaamme jo nyt arjessamme itsestään huolehtivaa tekniikkaa, kuten itseajavat autot. Itsestään korjaantuva pakkaus, jotta sitä voidaan käyttää yhä uudelleen, on tietysti futuristinen konsepti, mutta käytämme jo nyt kiertotalouden suunnittelun periaatteita suunnittelemalla jätteettömiä pakkauksia. Jo nyt käyttämämme kuidut kierrätetään jopa 25-kertaisesti, joten kiertotalous, jossa materiaalit pysyvät käytössä paljon pidempään, saattaa olla lähempänä kuin uskomme.
Wim Wouters, DS Smithin innovaatiojohtaja
DS Smith on 150-vuotisen1 pahvin virstanpylvään kunniaksi tehnyt katsauksen menneisyyteen, sekä pahvin vaikutukseen yhteiskunnassamme.
Kohokohtia pahvilaatikon menneisyydestä ja nykyisyydestä:
- 1600-luku: Pahvilaatikko syntyy, mutta ei sellaisena kuin me sen tunnemme. 1500-luvun muodista peräisin oleva röyhelöpitsi inspiroi pahvissa olevaa aallotusta vuosisatoja myöhemmin.
- 1871: Albert L. Jones ottaa käyttöön aallotetun paperin suojaamaan tuotteita, alkaa modernin aaltopahviteollisuuden ja pahvilaatikon tarina.
- 1886: Jalokivikauppias Tiffany® esittelee sormuksensa ja luo alkuperäisen patentoidun sinisen sormuslaatikon. Laatikko on synonyymi yrityksen brändille ja siitä tulee yksi historian tunnistetuimmista. Ihailijat vierailevat myymälässä New Yorkissa ja pyytävät saada ostaa sormuslaatikoita. Tämä kielletään, elleivät he osta myös sormusta.
- 1911: Aaltopahvia aloitetaan valmistamaan myös Suomessa, kun ensimmäinen kone saapuu Tampereelle, jossa se tulee Takfilt och Pappersbruk Aktiebolak i Tammerfors -yhtiön, eli nykyisen DS Smithin2, käyttöön. Kone valmistaa yksipuolista aaltopahvia, jossa on aallotuskerros ja yksi suora pintakartonki. Toinen pintakartonki liimataan käsin vuoteen 1926 saakka, jolloin tehtaalle tulee uusi kone.
- 1937: Suomessa säädetään laki äitiysavustuksesta. Avustuksen jakelu laajenee myöhemmin kattamaan kaikki äidit3. Äitiyspakkauksena avun ottaa vastaan noin 60 % oikeutetuista ja pakkauksen sisällön lisäksi sen kuljetuslaatikko on suunniteltu auttamaan alkuun uuden perheenjäsenen kanssa. Moni suomalainen nukkuu elämänsä ensivaiheet pahvilaatikossa.
- 2020: Koronavirus pakottaa ihmiset eri maissa eristäytymään toisistaan ja siirtää kuluttamisen painopistettä verkkokauppaan. Yhä useampi suomalainen tilaa ruokaa ruokaverkkokaupoista pahvilaatikoissa kotiin tai asioi tuoteverkkokaupoissa ja poimii tuotteet pahvilaatikkoihin pakattuna noutopisteistä. Verkko-ostamisen arvo Suomessa kasvaa vuodesta 2015 vuoteen 2020 noin 35 %4. DS Smithin pahvitehtaalla paiskitaan hommia kolmessa vuorossa, sillä pahvipakkaus tulee tutummaksi yhä useammalle kuluttajalle tätäkin kautta.
Mitä pahvilaatikolle tapahtuu seuraavaksi?
Itsekorjautuvan pahvilaatikon lisäksi DS Smithin innovaattorit odottavat näkevänsä kehitystä myös itsesäätyvien pakkausten ja ruiskutettavien pakkausten aloilla.
Luulen, että näemme lopulta älykkäitä pakkauksia, jotka itse asiassa säätelevät kokoaan sisältöönsä sopivaksi ja hyödyntävät materiaalien mahdollisuudet ja tilan mahdollisimman hyvin. Lisäksi ne ottavat inspiraatioita ainutlaatuisesta mekosta, joka vangitsi maailman huomion Pariisin muotiviikolla, minkä seurauksen tulemme varmasti näkemään ajan, jolloin tuotteen päälle ruiskutettavista pakkauksista tulee todellisia. Tällä hetkellä todellisuus on jo, että oikein suunnitelluilla pahvilaatikoilla on korkea suorituskyky ja monia ominaisuuksia. Niistä on mahdollista tehdä veden- ja kosteudenkestäviä, antimikrobisia ja niitä voidaan seurata koko matkan ajan niihin lisättävän nanoteknologian avulla. Itsekorjautuvat laatikot eivät ole vielä täällä, mutta meidän on katsottava tulevaisuuteen, jotta voimme löytää uusia innovaatioita, jotka auttavat meitä käyttämään materiaaleja mahdollisimman kestävällä tavalla. Saavutamme sen vain ajattelemalla asioita uudella tavalla. Etsimme jo kumppanuuksia, joiden kanssa voimme nopeuttaa matkaa kiertotalouteen siirtymisessä, ja olisi mukava löytää tälle matkalle mukaan lisää alan osaajia.
Wim Wouters, DS Smithin innovaatiojohtaja
Lähteet:
1= https://patents.google.com/patent/US122023A/en
2 = https://www.dssmith.com/fi/yritys/ds-smith-lyhyesti
3 = https://www.kela.fi/aitiysavustus-historia
4= https://ficom.fi/ict-ala/tietopankki/sahkoinen-asiointi/verkkokauppa/kuluttajien-verkkokauppa/#verkkokaupan-arvo
DS Smith on maailmanlaajuisesti toimiva johtava kestävän kehityksen mukaisten aaltopahvista valmistettavien pakkausten suunnittelija ja valmistaja, tukenaan kierrätys- ja paperinvalmistustoiminnot. Yrityksen pääkonttori on Lontoossa, se on FTSE 100 -listattu ja toimii 34 maassa työllistäen noin 30 000 ammattilaista. Yritys on merkittävä tekijä verkkokauppaliiketoiminnan, kuluttajatuotteiden, vähittäiskaupan ja teollisuuden toimitusketjuissa. Sen olemassaolon tarkoitus kiteytyy lauseeseen ‘Redefining Packaging for a Changing World’ ja Now and Next -kestävän kehityksen strategiallaan se on sitoutunut johtamaan muutosta kohti kiertotalouden mukaista toimintaa tuottaen ratkaisuja, joiden avulla voidaan vähentää kertakäyttöistä muovia, pienentää toimitusketjujen hiilidioksidipäästöjä ja parantaa kierrätystä. DS Smith on Ellen MacArthur säätiön strateginen kumppani. DS Smithin juuret ovat vuodessa 1940, jolloin Smithin perhe perusti yrityksen. Suomessa juuret ulottuvat jo vuoteen 1911 Tampereelle ollen Suomen ensimmäinen aaltopahvia valmistava yritys. Toimimme nyt kuudella paikkakunnalla Suomessa (Tampere, Nummela, Turku, Akaa, Kuopio ja Ii).